De NS zet een eerste stap op het gebied van zogenaamd hoogfrequent rijden, maar de reizigers moeten nog wel even geduld hebben. Vanaf december 2017 kunnen ze op het intercitytraject tussen Amsterdam en Eindhoven profiteren van zes Intercity’s per uur.

500_a4021361b00dd6a77feb413dffa4618eReizigers kunnen dan om de tien minuten een trein pakken op dit traject; op het ogenblik rijdt er nog vier keer per uur een Intercity. Ook reizigers tussen Utrecht en Houten-Castellum kunnen vanaf de dienstregeling 2018 in de ‘brede spits’ zes keer per uur een Sprinter nemen. ”Ons doel is om termijn op meerdere trajecten hoogfrequent te rijden”, zegt een woordvoerster van NS.

”We rijden in 2018 met meer treinen omdat  er meer reizigers komen. We kunnen dat nu doen omdat we  het spoor daarop hebben aangepast. Afgelopen jaren heeft ProRail heel veel werkzaamheden aan het spoor uitgevoerd. Deze ‘verbouwingen’ maken het mogelijk, dat er tussen Eindhoven en Amsterdam én tussen Utrecht en Houten-Castellum meer treinen rijden.”1920_dienstregeling2018phs-2

”De Intercity’s rijden ten zuiden van Eindhoven naar Maastricht, Heerlen en Venlo (elk twee keer per uur). In het noorden rijden ze naar Den Helder, Alkmaar en Enkhuizen. Arnhem en Nijmegen blijven hun rechtstreekse verbindingen met Amsterdam Centraal en Schiphol houden. De Sprinters tussen Utrecht en Houten-Castellum komen uit de richting van Woerden en gaan naar Tiel en ‘s-Hertogenbosch. De extra Sprinters rijden in de ochtendspits richting Utrecht en in de avondspits richting Houten-Castellum omdat dat dan de grootste stroom reizigers is.”

De komende anderhalf jaar wordt de dienstregeling voor 2018 verder uitgewerkt. ”Samen met ProRail, andere vervoerders en ook goederenvervoerders wordt er nauwkeurig naar gekeken en aan gerekend, zodat alles zo goed mogelijk op elkaar aansluit en in elkaar past”, legt de woordvoerster van NS uit. ”Ook spreken wij met reizigersorganisaties en overheden over de uitwerking.”

Om de uitbreiding tussen Amsterdam en Eindhoven mogelijk te maken, breidt ProRail de infrastructuur verder uit. De afgelopen jaren is al flink aan het spoor gewerkt in ‘s-Hertogenbosch en in de omgeving van Utrecht. Rondom Utrecht rondt ProRail het werk aan Nederlands grootste spoorknooppunt af om meer treinverkeer mogelijk te maken.

”Door eerst op één traject elke tien minuten een trein te laten rijden, kan ervaring worden opgedaan voor de rest van Nederland. Op termijn kunnen dan ook op andere trajecten meer treinen gaan rijden”,  benadrukt de woordvoerster van NS.

♥ Maak van je leven een meesterwerk. (Tony Robbins) Bron: dagelijksegedachte.net

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *