Door de laadsnelheid van elektrische auto’s in de avonduren te verlagen, wordt de belasting van het lokale elektriciteitsnet fors beperkt. Slim laden vermindert de avondlaadpiek met 35 tot 49 procent. Dit blijkt uit een Slim Laden-proef van Vattenfall, ElaadNL, Enexis en de provincies Noord-Brabant en Limburg in zes gemeenten.
Gedeputeerde Jasper Kuntzelears van Limburg: “De resultaten van deze proef tonen aan, dat slim laden de belasting op het elektriciteitsnet aanzienlijk kan verminderen, zonder dat dit ten koste gaat van de betrouwbaarheid van het opladen van voertuigen. Hierdoor ontstaat er meer capaciteit op het elektriciteitsnet om het laadnetwerk voor elektrische voertuigen verder uit te breiden. Dit is belangrijk, vooral omdat er in de komende vier jaar in Limburg en Noord-Brabant ongeveer 11.000 extra laadpalen nodig zijn.”
Prognoses
Prognoses van ElaadNL, kennis- en innovatiecentrum voor elektrisch rijden en duurzaam opladen, laten zien dat Nederland in 2030 rond de 2,25 miljoen elektrische auto’s (EV’s) telt. Als deze voertuigen op nagenoeg dezelfde tijd aankomen bij laadpunten, levert het laden een enorme druk op het lokale elektriciteitsnet op. Dat speelt vooral tussen 17.00 en 20.00 uur als de meeste auto’s op de eigen oprit of aan een publieke laadpaal ‘tanken’.
Meer informatie kun je lezen op de site van de provincie Limburg: https://ap.lc/zwpmx