De inwoners van Maastricht zijn bijna allemaal digitaal actief. Uit een onderzoek door de gemeente blijkt dat 99 procent van de Maastrichtenaren internet heeft; 95 procent maakt wekelijks minimaal een keer gebruik van e-mail. Zelfs in de doelgroep ouderen (75+) is het percentage zeer hoog: 91 procent.
De gemeente maakt daarom voor haar communicatie met de inwoners steeds meer gebruik van digitale middelen. Omdat e-mail het meest populair is, is de nieuwsbrief het ‘hart’ van de gemeentelijke communicatie. Het aantal abonnees is 13.500 tegen 12.500 in 2023 en 11.500 in 2021.
Nieuwsbrief
Het onderzoek toont ook aan, dat 95 procent van de ontvangers de nieuwsbrief daadwerkelijk leest. Behalve deze nieuwsbrief maakt de gemeente van nóg meer middelen gebruik, zoals de social media, drukwerk in de vorm van folders en de afvalkalender, internetplatform Wat is Loos in Mestreech, RTV Maastricht, De Limburger en de Via.
Naast de digitale bereikbaarheid, digitaliseert ook de dienstverlening steeds meer. Bijvoorbeeld bij het aanvragen van een (parkeer)vergunning of het maken van afspraken. Dat levert voor veel mensen wel problemen op. De gemeente heeft daar nadrukkelijk oog voor.
Doelgroepen
Onderzocht is daarom hoe moeilijk de doelgroepen bepaalde online activiteiten vinden. Oplopend van makkelijk naar moeilijk is dat: e-mail schrijven en versturen, een app installeren, internetbankieren, online shoppen tot een verzekering afsluiten. Dat laatste betreft vooral ouderen.
Voor meer informatie kun je kijken op de website van de gemeente Maastricht: https://ap.lc/hHTte