Vervoerder Arriva blijft ook na 2025 verantwoordelijk voor de ov-concessie in West-Brabant. De bieding van het bedrijf werd in de aanbestedingsprocedure als beste beoordeeld door de provincie, inclusief de lijnen naar Rotterdam en Utrecht.

Het bedrijf biedt meer snellere en rechtstreekse verbindingen dan in de huidige concessie. Ten opzichte van 2019 (vóór de coronapandemie) biedt Arriva straks ruim 10 procent meer openbaar vervoer. Het bedrijf vervult hiermee veel wensen van de provincie én de gemeenten in het concessiegebied; ook heeft Arriva aandacht voor het vergroten van de toegankelijkheid van het openbaar vervoer.

© Archieffoto Pixabay

Ruggengraat

Het busvervoer vormt, samen met de trein, de ruggengraat van het openbaar vervoer in West-Brabant. Aangevuld met bijvoorbeeld meerijdiensten, deelauto’s, buurtbussen en flexvervoer. Als mobiliteitsmakelaar is Arriva de spin in dat web. De vervoerder biedt daarom de app glimble aan, waarmee reizigers straks in één app hun ov-reis kunnen plannen en daarbij ook ritten met het flexvervoer kunnen boeken. Zo wordt het steeds makkelijker voor reizigers om te kiezen voor een duurzame reis.

Elektrisch

Arriva voert het stads- en streekvervoer vanaf de start van de concessie uit met elektrische bussen en beperkt zo de uitstoot van schadelijke stoffen en geluid. De Brabantliners en buurtbussen blijven tot uiterlijk 2030 rijden met dieselbussen. Voor het stallen en opladen van een groot deel van de elektrische bussen zal Arriva gebruik gaan maken van de nieuwe, duurzame remise die de provincie op dit moment laat bouwen in Breda. Die remise is voor de startdatum van de nieuwe concessie van 6 juli 2025 gereed.

Meer informatie kun je lezen op de site van de provincie Noord-Brabant: https://ap.lc/wQixn

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *