In het Utrechtse Kanaleneiland en Ondiep zijn de eerste twee ‘laadlantaarns’ in gebruik genomen. Wanneer de proef een succes is, komen er nog meer bij in de stad. De techniek van laadlantaarns wordt al toegepast in nieuwbouwwijken, maar in bestaande wijken, op bestaande lantaarnpalen uniek.
“Goed nieuws voor de elektrische rijder”, zegt wethouder Eva Oosters (Milieu en Emissieloos Vervoer), “want op deze manier wordt het opladen van je elektrische auto op steeds meer plekken mogelijk. En voldoende laadpunten voor elektrische auto’s zijn een onmisbare schakel in onze ambitie om te werken aan een schoon en stil Utrecht.”
Steeds minder ruimte
Op dit moment telt Utrecht ruim vijftienhonderd openbare laadpalen. Elke maand worden er ongeveer dertig bijgeplaatst. Het vinden van geschikte locaties wordt steeds moeilijker, omdat de beschikbare ruimte in de stad steeds kleiner wordt. Laadlantaarns kunnen een stuk sneller worden geïnstalleerd, omdat het laadkastje direct aan de lantaarnpaal wordt gemonteerd en geen extra ruimte inneemt.
Het installeren van een laadlantaarn is eenvoudig. De aansluiting op het elektriciteitsnet is namelijk al aanwezig waardoor er niet gegraven hoeft te worden. Het laadkastje op de lantaarnpaal wordt aangesloten op een reserve-ader in de elektriciteitskabel, die standaard niet wordt gebruikt.
1800 extra laadpunten
In totaal staan er op dit moment in Utrecht zo’n zeshonderd elektriciteitskasten, die de straatverlichting van stroom voorzien. Op elk van deze kasten kunnen in principe drie laadlantaarns worden aangesloten, oftewel 1.800 extra laadpunten.
Meer informatie kun je lezen op de site van de gemeente Utrecht: https://ap.lc/GmjoA