Overijssel brengt als eerste provincie in Nederland een schip in de vaart, dat wordt aangedreven op waterstof. Binnenkort begint de aanbesteding voor de bouw van dit schip, dat vanaf 2024 wordt ingezet voor onderhoud en inspectie van de provinciale waterwegen.
Het oude werkschip, dat vaart op diesel, dateert uit 1983 en is aan het einde van zijn levensduur. ”Een mooi moment om op zoek te gaan naar een innovatief alternatief”, legt een woordvoerder van de provincie uit.
Weerribben
Een vergelijking met diesel en elektrisch aangedreven schepen van dit type viel al snel in het voordeel uit van waterstof. Zo levert waterstof een relatief hoge actieradius op vergeleken met een elektrische aandrijving. Met waterstof kan het schip twee dagen achter elkaar in de vaart worden gehouden. Bovendien is het accupakket compacter en efficiënt in gebruik. Omdat het schip door beschermde natuurgebieden vaart als de Weerribben is een milieuvriendelijke oplossing een belangrijk pluspunt.
Met een lengte van 20 meter en een beweegbare stuurhut die kan worden afgesteld op de hoogte van de bruggen, wordt dit vaartuig een belangrijke aanwinst voor het provinciale beheer van de Overijsselse waterwegen.
Een mooi schip handig ik houd van dit soort schepen