Amathusia 'Schoonheid is wat je geest ervan maakt' (David Hume)
  • Actie ‘Deuren Dicht’ in Groningen

    0
    scissors
    december 9th, 2019Geert WilkensDuurzaam, Juridisch, Media, Sociaal, Werk

    Wethouder Philip Broeksma van Groningen heeft het startsein gegeven voor de ‘Deuren Dicht-actie’ van Groningen Werkt Slim. Hij deed dat met het overhandigen van de eerste ‘Deuren Dicht’-bordjes aan drie winkeliers in de Oosterstraat.

    Het duurzaamheidsplatform van de vier Groninger bedrijvenverenigingen, gemeente en provincie wil hiermee, samen met de winkeliers, fors besparen op energie. “De meeste winkeldeuren staan nu de hele dag open. Daardoor gaat veel warmte verloren. De deur dicht bespaart energie en geld; bovendien dragen de winkeliers bij aan ons doel om in 2035 CO2-neutraal te zijn”, zegt wethouder Broeksma.

    Van links naar rechts: Philip Broeksma, Amber Crommelin (Kokotoko), Lieve ten Duis (Mary Jane) en Bianca van Dijk (Oddity). © Henk Tammens

    Van links naar rechts: Philip Broeksma, Amber Crommelin (Kokotoko), Lieve ten Duis (Mary Jane) en Bianca van Dijk (Oddity). © Henk Tammens

    ‘Natuurlijk zijn wij OPEN, de deur is alleen dicht om energie te besparen’. Een bordje met deze tekst moet de komende tijd op zoveel mogelijk winkeldeuren prijken. Het initiatief voor de actie komt van de Vereniging Groningen City Club.

    Schuifdeur

    “Uit onderzoek van het Belgische onderzoeksbureau Haystack International blijkt dat met een dichte winkeldeur de energiekosten flink dalen. Een automatische schuifdeur met luchtgordijn bijvoorbeeld bespaart bijna 40 procent gasverbruik ten opzichte van een deur die open staat”, zegt Eric Bos, voorzitter van de Groningen City Club.

    ”Bovendien heeft een dichte winkel- en horecadeur geen invloed op het aantal klanten en op de omzet, wijst een proef in Amsterdam en Tilburg uit. Klanten reageren er juist positief op.”

    De eerste deelnemers aan de ’Deuren Dicht’-actie zijn drie winkeliers in de Oosterstraat; Kokotoko, Mary Jane en Oddity. En in de Herestraat plaatst Expresso Fashion als eerste het bordje op de deur. Deze winkels zijn behalve het feit dat ze nu hun deuren dicht hebben, ook al op een andere wijze actief met duurzaamheid.

    Tags: , , , , ,

Leave a reply