Arriva mag ook vanaf 13 december 2020 het regionale treinvervoer verzorgen in Friesland en Groningen. Dat hebben Gedeputeerde Staten van Friesland en Groningen, mede namens LNVG Niedersachsen, bekend gemaakt.

In de nieuwe concessie rijdt per uur in beide richtingen een extra sneltrein tussen Groningen en Leeuwarden. Alle treinen rijden vanaf het moment dat het spoor hiervoor klaar is, door vanuit Leeuwarden naar station Groningen-Europapark.

Ook gaat in de spits elk kwartier een trein tussen Leeuwarden en Sneek rijden en sneltreinen tussen Groningen en Winschoten. De trein naar Roodeschool rijdt een aantal keren per dag door naar station Eemshaven om aan te sluiten op de veerboot naar Borkum.

De presentatie van de nieuwe treinconcessie. © Alex Wiersma
De presentatie van de nieuwe treinconcessie. © Alex Wiersma

Vanaf eind 2020 gaan de treinen ook weer alle dagen de grens over richting het Ostfriesische Leer. Dat wordt een uurdienst die dan bovendien stopt op het heropende station Bunde en, wanneer de Friesenbrücke weer in gebruik is, op het station Ihrhove. Dan is er ook weer een goede aansluiting in Leer op de IC’s en regionale treinen naar Bremen.

”De nieuwe concessie bestaat uit een groter aanbod aan vervoer voor de reiziger; daarbij komen ook meer treinen en extra zitplaatsen beschikbaar. De huidige treinen krijgen een grote opknapbeurt en bovendien komen er nog 21 treinen extra bij. Daarvan zijn er achttien nieuw. Deze nieuwe treinen worden ingezet op het traject Leeuwarden-Groningen-Europapark”, zo werd tijdens de presentatie verteld.

Ook komt er een automatisch telsysteem; daarmee wordt in kaart gebracht hoeveel reizigers op welke rit reizen. Op die manier is beter te voorspellen hoeveel zitplaatsen nodig zijn en hoeveel treinen ingezet moeten worden. Dit telsysteem zorgt er ook voor, dat reizigers op de perrons kunnen zien hoeveel reizigers in een treinstel zitten en in welk treinstel nog zitplaatsen beschikbaar zijn.

Alle treinen worden voorzien van batterijen die de remenergie opslaan. Ze worden op die manier niet alleen duurzamer, doordat ze minder energie verbruiken, maar ook iets stiller bij het wegrijden van een station.

Bovendien kan door de batterijen de dieselmotor uitgezet worden wanneer de trein vijf minuten of langer stilstaat. De achttien nieuwe treinen die tussen Leeuwarden en Groningen-Europark gaan rijden, hebben stillere motoren en rijden op 100 procent biodiesel. Verder gaat Arriva zich de komende jaren, samen met de provincies, inzetten om het vervoer nog duurzamer te maken.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *