Meer dan twaalfduizend fietsers raken jaarlijks ernstig gewond. Bij bijna de helft van deze ongelukken speelt een rol hoe de weg is aangelegd. Paaltjes, stoepranden of tramrails kunnen fietspaden en wegen onveiliger maken. Daarom gebruikt de ANWB nu een nieuwe methode om de veiligheid van fietspaden te verbeteren.
Deze nieuwe methode, CycleRAP, geeft informatie over de wegen en fietspaden waar een verhoogd risico is op een fietsongeluk. Wegen en fietspaden kunnen scores krijgen van één tot vijf sterren. ”Met deze inzichten kunnen gemeenten en provincies de weg of het fietspad veiliger maken”, zegt een woordvoerster van de ANWB.
”Op die manier kan geld om de verkeersveiligheid te verbeteren, effectiever worden ingezet en kunnen ongelukken worden voorkomen.”
Komend half jaar worden ruim 1100 kilometer fietspaden en wegen van sterrenscores voorzien. De provincies Friesland, Groningen, Drenthe, Flevoland en het Waterschap Rivierenland gaan als een van de eerste aan de slag met CycleRAP.
Dat gebeurt aan de hand van analyse van foto’s. ”Op die manier wordt duidelijk wat de gevaarlijke punten zijn en of er obstakels zijn waar fietsers rekening mee moeten houden. De gemeente Amsterdam en Metropoolregio Rotterdam-Den Haag zijn eerder gestart met pilots. We verwachten dat andere overheden dit voorbeeld volgen”, aldus de ANWB.
De Stichting Wetenschappelijk onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) heeft in opdracht van de ANWB onderzocht welke aspecten een rol spelen bij fietsongelukken in Nederland. Meer informatie is te lezen op www.anwb.nl/veiligefietspaden .
♥ De meesten van ons zijn doof geworden voor hun eigen lichaam; dat is waarom ze uit evenwicht zijn. (Terri Guillements) Bron: Dagelijksegedachte.net